Vi använder cookies

Aareon använder cookies för att erbjuda dig den bästa möjliga upplevelsen på vår webbplats. För mer information om vilken data som lagras hittar du i vår sekretesspolicy. Om du godkänner användningen av cookies klickar du på knappen "Jag accepterar".

logoAareon

tilläggstjänster
Inspiration

Nyheter

Aareon inspirerar: Våga erbjuda tilläggstjänster

Innovation i fastighetsbranschen handlar oftast om trimmade ventilationsaggregat, minskad energiförbrukning, bättre byggteknik och smarta sensorer. Sällan eller aldrig handlar det om hur vi kan förbättra boendet för hyresgäster i lägenheter med nya boendetjänster.

Det är dags…

Om vi för en liten stund jämför fastighetsbranschen med flygbranschen så ser vi snabbt att det finns mycket att lära. Priserna på flygbiljetter är pressade och det finns egentligen inte mycket vinst längre att hämta genom att enbart sälja flygbiljetter. Priset styrs till stor del av stark konkurrens och tillgång på biljetter. Motsvarigheten i fastighetsbranschen är att priset styrs till stor del genom reglering och brist på lägenheter, framförallt i storstadsregionerna.

Sist jag bokade en flygbiljett fick jag erbjudande om att göra en platsreservation, tidig påstigning, mat på planet och avbokningsskydd. Förutom tjänster direkt kopplade till mitt resande så fick jag även erbjudande om att boka hotellrum, hyrbil och taxi. Under resan fick jag möjlighet att köpa allt från kaffe till parfymer. Alla tjänster som inte var direkt kopplade till min flygresa erbjöds via partners vilket betydde att det inte skapades extra arbete om någon beställde en hyrbil, bara en intäktsström. All hantering sköts via deras digitala plattform och beställningar skickas direkt vidare till deras underleverantörer utan manuell hantering.

Varför kan inte fastighetsbranschen göra på mer eller mindre samma sätt? När vi skriver ett kontrakt på en lägenhet så erbjuds vi ett antal extra tjänster, varav de flesta erbjuds via partners. Det är väldigt enkelt att räkna ut priset på matkassar, städning och andra tjänster som vi tror kan vara intressanta för våra kunder. Vi har i våra system information om hur stor lägenheten är, hur många rum den innehåller och troligtvis exakt hur många fönster som skall putsas. Vi vet hur många som bor i lägenheten och på så vis är det enkelt att räkna ut hur många som troligtvis skall äta middag och därav pris på matkassen.

För allmännyttor som tillhandahåller denna typ av tjänster ges det möjlighet för de boende att bo kvar längre i sina lägenheter och på det sättet minska kostnaderna för kommunen samtidigt som man underlättar för anhöriga och gynnar det lokala näringslivet. Allt detta samtidigt som man har möjlighet att öka sina inkomster.

to top